Inici Territori culturalBENICARLÓ Ganzenmüller, “Peníscola va despertar amb el rodatge d’El Cid”

Ganzenmüller, “Peníscola va despertar amb el rodatge d’El Cid”

La Penya Setrill va acollir ahir divendres la presentació del llibre “Peñíscola. El año de El Cid”, editat per Onada edicions, en el que va ser quasi un acte interactiu amb el públic

per Alicia Coscollano Masip

Ganzenmüller va posar l’accent en el que va generar per a Peníscola i comarca el rodatge d’El Cid en tots els àmbits

 

 

 

Alícia Coscollano i Masip

Presentada per Enric Escuder, l’activitat cultural va ser una de les que l’entitat té previstes en la seua programació, dirigida a promoure debat entre vetllades obertes a treballs realitzats a Benicarló que mereixen ser destacats, o, també, l’ anàlisi en àmbits com medi ambient, historia o patrimoni.

De fet, Escuder avançava que la propera activitat del programa cultural de la Penya estarà signada per l’associació ABRIL.

Quan al llibre presentat, el director teatral, autor i coordinador de l’obra, va oferir la mostra habitual del seu domini dels temps, silencis i to de veu per mantenir l’atenció del públic assistent en el que va ser un regal de nombroses dates i curiositats al voltant del rodatge del film ,dirigit per  Anthony Mann i produït per Samuel Bronston. El rodatge d’El Cid va suposar “el despertar de Peñíscola”.

Ganzenmüller va posar l’accent en el que va generar per a Peníscola i comarca el rodatge d’El Cid en tots els àmbits, principalment l’econòmic, ja que va provocar, sens dubte, una gran promoció turística. A l’hemeroteca, assenyalava el director teatral, de diaris com La Vanguardia, es poden trobar gran quantitat de noticies que fan referència al rodatge, i la seua repercussió en sectors com el turístic o el de la construcció.

 


Tot i que Peniscola va doblar el seu cens, ciutats com Benicarló també es van vore immerses en la voràgine cinematogràfica del film ja que, per citar un sol exemple, a la nit, els extres s’allotjaven a diferents hotels de la comarca, perquè no quedava un llit lliure en quilòmetres a la rodona. Com a data, van participar al voltant de 2000 soldats, a més de la gran quantitat d’extres que es van precisar per a una de les “pel·lícules més èpiques” del cinema.

“ Van participar 5000 extres, que cobraven 100 pessetes al dia i un entrepà”.   els extres eren traslladats al rodatge en els camions de Belda, un detall més d’una repercussió econòmica que també va calar  a Benicarló. “Van pagar per tot. Es van construir 300 metres de muralla. L’ambientació va ser destacada com a part essencial de la pel·lícula. Es va intentar aconseguir que tot resultés el més fidel possible”.

Altres curiositats destacades per Ganzenmüller va ser el finançament de la pel·lícula, “va córrer a càrrec de la multinacional Dupont”. Una marca empresarial que anys més tard obriria sucursal a Benicarló, coneguda com Laques i Pintures.

El rodatge, que va tenir una durada de quasi 5 mesos, va fructificar en la “considerada, per la BBC, com una de les millors pel·lícules de la història”.

 

Un apunt per als nostàlgics del Capitol

 

Un altre apunt cinematogràfic per als nostàlgics dels cinemes a Benicarló, ens deixava a les portes de l’emblemàtic Capitol. A les seues instal·lacions l’equip va establir la seua base d’operacions. Visionaven els centenars de fotogrames rodats. Això si, en el seu afany en que res quedés a l’atzar, l’equip traslladava la seua pròpia pantalla i el seu propi projeccionista.

Respecte al fet de que la protagonista i paterner de Charlton Heston al film, Sophia Loren, va estar alguna vegada in situ al rodatge de la Ciutat emmurallada, el director teatral aclaria qualsevol dubte, “Isabel Perales va ser la doble de Sofia Loren a Peníscola per al rodatge d’El Cid”.

Finalment, un altre nom propi que lliga a la coneguda pel·lícula i a Benicarló era el de Manuel Berenguer, “un dels directors de fotografia més prestigiosos de la història del cinema espanyol”. Berenguer va ser l’autor d’un documental realitzat el 1940  sobre l’arribada de la nova imatge del Crist de la Mar a la localitat i va ser, també, el director de les conegudes preses realitzades a la platja de Peníscola per a “El Cid”. La pel·lícula, rodada en Cinemascop, va tenir un cost de 12 milions de dòlars de l’època.

Durant l’acte el públic va participar aixecant una cartolina roja per respondre algunes qüestions plantejades per el mestre de cerimònies, Enric Escuder, en un intent de polsar les opinions en temes com, per exemple, la necessitat de recuperar i reactivar els cinemes a Benicarló.

El llibre conté imatges inèdites que pertanyen a la col·lecció de la família Ganzenmüller.

 

 

 

Notícies relacionades

Deixa un comentari

Este sitio web utiliza cookies para mejorar su experiencia. Asumiremos que estás de acuerdo con esto, pero puedes optar por no participar si lo deseas. Aceptar Más información

ValenciàEnglishFrançaisDeutschEspañol