Inici Territori culturalBENICARLÓ Anna Foix, directora artística de La Bella y La Bèstia: “És una feina titànica, estem “construint” un musical que no està muntat”

Anna Foix, directora artística de La Bella y La Bèstia: “És una feina titànica, estem “construint” un musical que no està muntat”

per Alicia Coscollano Masip

“La sensació és molt bona, ha sigut una aposta arriscada pels temps que corren”

 

alícia coscollano masip

 

 

De ben petita, Anna Foix es quedava “embovada” seguint el programa dedicat al teatre televisat “Estudio 1” amb la seua mare, dona a la qual, segons conta l’actriu, li encantava el teatre i el cinema. El programa, que es va mantenir 20 anys en pantalla, prenia el seu títol del lloc on es gravava. Ambdues, Anna i la seua mare,  van compartir la seua afició per aquell espai dramàtic, que en el cas d’Anna es va incrementar al col·legi, llavors denominat l’EGB, “intentava per tots els mitjans participar en tot el que es feia, però el que em va fer adorar el teatre, va ser conèixer a Paloma Zurano, que ens donava la complementària de Teatre a l’Institut Ramon Cid”. Va ser aquella professora la que va animar les qualitats escèniques de l’actriu benicarlanda. “A partir d’aquell moment va ser un no parar”. Ara, l’actriu és la directora artística del musical “La Bella y la Bèstia”, que es representarà al Nadal a Benicarló.

 

 

Vull tornar a estar sobre les taules de l’escenari, es que sóc actriu”

 

 

Anna, actualment estàs embarcada en la direcció artística de La Bella y la Bestia. En què consisteix la teua tasca?

La direcció artística és la direcció de tota la vida, ja, ja! És la persona que se encarrega d’organitzar la resta de direccions, com ara la musical i la coreogràfica, i tractar que el nivell d’actuació de les persones que pugen a l’escenari estiga coordinada i siga l’adequada en totes les tasques que s’han de dur a terme en un musical. Cal recalcar que Carlos Delshorts i jo comentem qualsevol cosa que hi ha que canviar o reforçar. Sóc la directora titular, però ell sempre està al meu costat.

 

Com va sorgir el projecte i la teua implicació en ell?

En principi, devia ser una col·laboració conjunta de Platea Producciones Escénicas i l’Escola de Teatre L’Escenari. Amb tot el tema de la pandèmia, el projecte es va paralitzar. Carlos i jo ja havíem parlat, a partir de l’obra “Un día en la Ópera” que vam representar l’any 2018 i “Cabaret”, l’any 2019; de formar societat junts i treballar per tal de produir més projectes com a Platea Producciones Escénicas. Pel Nadal no hi havia programat “Benicarlàndia” ni rés per als nens i nenes, ni tampoc una oferta familiar nadalenca, així que vam decidir dur als escenaris “La Bella i la Bestia” per a estrenar-la el segon dia de Nadal, respectant al màxim als personatges que s’havien escollit des del principi. Tot i què, finalment, hem canviat alguns personatges, per falta de disponibilitat.

 

Quina valoració en fas de la feina que du a terme tot l’equip?

És una feina titànica, estem “construint” un musical que no està muntat, amb coreografies noves creades per Anna García Pastor, cançons i cors adaptats per Núria Sánchez per a tots els personatges. Els actors i ballarins estan realitzant un treball increïble i no paren fins que no ho trauen com intentem exigir. Són disciplinats i no hi han queixes; s’assaja amb mascareta en totes les modalitats: ball, cant i interpretació. Són uns cracks.

 

Espereu tenir una bona acollida? Quina és la sensació? 

El cert es que la sensació és molt bona, ja que ha sigut una aposta arriscada pels temps que corren. Les entrades surten a la venda a partir del dilluns 14 desembre, a la tarda, al Centro Óptico Eva Marín. Hi ha molta gent que vol reservar les seues entrades ja. També tindrem venda anticipada en els dies de funcions, així, si algú fa cua en dissabte i no té entrada, li oferim poder assistir un altre dia dels programats per a les representacions.

 

Quines obres destacaries en les quals has participat?

No puc escollir… totes m’han marcat molt. Si que hi ha obres que han sigut un talismà per a poder fer altres coses després: “Ahora Mujeres” basada en monòlegs de Darío Fo i Franca Rame, “Anillos para una Dama” de Antonio Gala; “La Pantera Imperial” i “Lisístrata”, de Carles Santos; “Un Día en la Ópera”, fer lectures interpretades dels teus poemes, com “Símbolos”… Hi han tantes! No puc escollir, de veres…

 

Quins països t’ha permet visitar l’ofici?

Doncs no massa, però si he pogut visitar França, al Festival de teatre de Sant Brieuc en la Bretanya Francesa i Teatre  de l’Odeon de París; Brasil, al Festival de teatre de Londrina amb “La Pantera Imperial” de Carles Santos. Altres llocs destacats per a mi són el TNC de Barcelona, el Kursal de Sant Sebastià, el Teatre Micalet de València, el Teatro de Madrid o el Teatre Romà de Mérida.

 

 

Foix va participar en “La Pantera Imperial”, de Santos: “La persona més important ha estat, sense dubte, Carles Santos, al qual recordo i estimo moltíssim”

 

 

  Quines persones destacades has conegut gràcies al teatre?

 Si et refereixes a famosos, el més important ha estat, sense dubte, Carles Santos, al qual recordo i estimo moltíssim. Gràcies a que comptés amb mi per a dos dels seus muntatges he conegut des d’un dels nets de Charles Chaplin, a Juan Echanove, David Trueba, Ariadna Gil, Francesc Orella, Álex Angulo i més…, tots de passada, per que venien a veure l’obra i després compartien estones amb nosaltres. Ara bé, per a mi, el millor, ha sigut conèixer actrius meravelloses de la nostra terra i compartir escenes amb elles com Lola Moltó, a la qual considero una amiga estimada; a Ángela Castilla, a les catalanes Isabel Rocati i a la soprano Begoña Alberdi,  uffff,  en són un bon grapat, no pararia.

 

Tens alguna actriu com a referent? Quin és per a tu el dream-team de les actrius de teatre o cinema? 

Cada actriu té un què meravellós como a referent, des de qualsevol de les meues companyes fins a arribar a ídols escènics com Bette Davis, Charo López o María Asquerino.

 

El talent no deixa de ser allò que se’t dona bé, allò per al qual es té aptitud”

 

En què consisteix per a tu el talent?

El talent no deixa de ser allò que se’t dona bé, per al que es té aptitud. Hi ha qui és talentós per dibuixar, per a practicar cert esport, arreglar desperfectes de lampisteria o actuar… Però afegiria, que és la sensació de saber que aquest regal que es posseeix dintre, a sobre et fa feliç i t’ompli al fer-ho.

Que t’ha aportat a nivell personal?

Felicitat. Quan estic actuant o, en aquest cas, dirigint, sento alegria, satisfacció de hores aprofitades fent el que més m’agrade i hem fa ser millor persona.

Vas estar desapareguda de l’escena durant un temps.

Coses de la vida, inquietuds molt personals i 8 anys sense saber si podria tornar o no… De vegades, la inseguretat et jugue males passades.

Com va ser la tornada?

A lo gran, amb un caramel com “Un dia en la ópera” basada en l’obra de la Cubana i de la mà de Carlos Delshorts. Ja, ja, ja, al principi em costava, però quan vaig pujar una altra vegada a l’escenari de l’auditori Pedro Mercader de Benicarló, va ser com tornar a casa i tota la por, va desaparèixer.

I ara….

Ara és un principi més, un principi de moltíssims projectes en ment, amb moltes ganes de tornar a actuar en la propera producció que es faci,  però, que siga Carlos qui la dirigeixi, ja, ja! Vull tornar a estar sobre les taules de l’escenari, es que sóc actriu.

 

0 Comentari
0

Notícies relacionades

Deixa un comentari

Este sitio web utiliza cookies para mejorar su experiencia. Asumiremos que estás de acuerdo con esto, pero puedes optar por no participar si lo deseas. Aceptar Más información